Ugdymas karjerai mokykloje: patirtis, iššūkiai ir perspektyvos
Parašė Administratorius· 2014-03-31 14:11
Šiandien karjera suvokiama kaip visą gyvenimą trunkantis asmens mokymosi, saviraiškos ir darbo kelias, o sėkminga karjera – tai gebėjimas derinti darbą, mokymąsi, laisvalaikį, skirtingus socialinius vaidmenis, ir būti patenkintam pasirinktu gyvenimo keliu.
Asmens karjera prasideda jau mokykloje, čia dedami svarbūs pamatai tolimesnės karjeros sėkmei, todėl ypač svarbu, kad mokiniui kurti savo karjeros kelią profesionaliai padėtų mokytojai, karjeros specialistai, tėvai. Padedamas jų, mokinys turėtų mokytis pažinti save, sistemingai įgyti žinias, konstruktyviai žvelgti į ateitį, lavinti gebėjimus, ugdytis kompetencijas, padėsiančias rinktis studijų kryptis, profesinę veiklą, planuoti ateitį bei realizuoti save darbo rinkoje.
Lietuvos mokinių informavimo ir techninės kūrybos centras nuo 2010 m. gegužės 3 d. vykdo projektą „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme“. Projekto įgyvendinimui skirta daugiau nei 55 mln. litų, iš kurių beveik 47 mln. litų skyrė Europos Sąjungos struktūriniai fondai. Projekto tikslas – siekti Nacionalinės profesinio orientavimo sistemos plėtros ir dermės, užtikrinant ugdymo karjerai tęstinumą ir prieinamumą bei lygias galimybes visiems švietimo sistemos dalyviams.

Išplėstos Naujienos
Viena svarbiausių projekto veiklų – bendrojo lavinimo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokinių ugdymo karjerai modelio sukūrimas ir įdiegimas. Projekto įgyvendinimo metu sukurtos mokymo programos ir metodinės priemonės švietimo pagalbos specialistams. Kovo 25 dieną Ukmergės technologijų ir verslo mokykloje vyko Panevėžio regiono karjeros specialistų konferencija „Ugdymas karjerai mokykloje: patirtis, iššūkiai, perspektyvos“. Joje dalyvavo mūsų rajono mokyklų ugdymo karjerai koordinatoriai Genovaitė Vadaišienė (Zarasų „Ąžuolo“ gimnazija, Jovita Vainikevičiūtė (Antazavės Juozo Gruodžio vidurinė mokykla), Jurgita Kazlienė (Dusetų Kazimiero Būgos gimnazija), Virginija Skrupskelienė (Zarasų Pauliaus Širvio progimnazija), Rima Gastevičienė ( Zarasų žemės ūkio mokykla), konsultantė Laima.Mikitienė (Zarasų švietimo centras). Trylikai Panevėžio regiono savivaldybių atstovavo ir trys šaunios Zarasų „Ąžuolo“ gimnazijos gimnazistės Greta Šepliakovaitė, Kamilė Daunaravičiūtė ir Karolina Popovaitė. Jų profesionaliai atliktą poetinę – muzikinę kompoziciją pagal Elenos Mezginaitės eiles „Trečio nebelaukia“ (režisierė Gražina Karlaitė) stebėjo, jomis žavėjosi bei gausiais aplodismentais apdovanojo virš 150 žiūrovų. Nuoširdžiai dėkojame joms ir jas paruošusiai režisierei.
Sveikinimo žodžius konferencijoje susirinkusiems tarė Kėdainių r. savivaldybės karjeros konsultantas Henrikas Vaicekauskas, kuris pabrėžė, kad profesijos pasirinkimas yra labai reikšmingas įvykis moksleivio gyvenime, todėl karjeros konsultantai yra tie, kurie konsultuoja, pataria profesijos pasirinkimo klausimais. „Mokinių ugdymas karjerai yra reikšminga mokyklos veiklos sritis, nes didele dalimi lemia mokinių pasirinkimą. Todėl susirinkome į šią konferenciją, kad pasidalinti patirtimi, kurią įgijome projekto metu“, - kalbėjo Henrikas Vaicekauskas. Taip pat ir Panevėžio regiono vyr. karjeros konsultantė Simona Uleckienė pasidžiaugė, kad jau 19 projekto mėnesių kartu dirba 13 Panevėžio regiono savivaldybių, 190 karjeros koordinatorių, 23 mobilūs savivaldybėse dirbantys karjeros konsultantai, savivaldybių Švietimo skyriaus bei Švietimo centrų specialistai, mokyklų vadovai, mokytojai, moksleivių tėvai bei dešimtis tūkstančių moksleivių, kurie įsitraukė į šį projektą regione, o tuo pačiu ir Lietuvoje.
Po to sekė įvairūs specialistų pranešimai. Rokiškio r. Juodupės gimnazijos direktorė, karjeros koordinatorė Diana Guzienė pasakojo kaip ugdymą karjerai integruoti į mokymo planus, Ukmergės raj. Siesikų gimnazijos karjeros koordinatorė Nomeda Dabužinskienė pristatė verslo imitacijos projektą "Žaidžiame verslą", Ignalinos r. ir Švenčionių r.. savivaldybių karjeros konsultantė Ramunė Kliaugienė papasakojo kaip ugdymo karjerai skirtą mokomąją metodinę medžiagą naudoti karjeros specialistų, klasių auklėtojų darbe, Utenos r. savivaldybės karjeros konsultantai Ramunė Dasevičienė ir Giedrius Indrašius kalbėjo apie praktinės veiklos stebėjimo sutartį bei mokinių veiklinimo organizavimą, Kėdainių r. savivaldybės karjeros konsultantas Henrikas Vaicekauskas diskutavo apie pagrindinius darbo su tėvais principus, Biržų technologijų ir verslo mokymo centro Vabalninko skyriaus karjeros koordinatorė Dalia Liaukevičienė kalbėjo apie Tarptautinį mobilumą kaip sėkmingos karjeros pradžią.
Po bendrosios dalies visų laukė darbas grupėse, kuriose kalbėta apie mokinių ugdymo karjerai formas, metodas ir būdus, kaip ugdymą karjerai integruoti į ugdymo turinį, kaip paruošti planus, dėstyti mokomuosius dalykus, rengti klasių valandėles. Taip pat diskutuota apie pagrindinius principus dirbant su tėvais ugdant mokinius karjerai, pasidalinta sėkmės istorijomis. Kalbėta ir apie darbą su socialiniais partneriais organizuojant ugdymą karjerai, kaip sudaryti sutartis, stiprinti tarpusavio ryšius, vykdyti projektinę veiklą. Konferencijos pabaigoje buvo pristatyti darbo grupėse rezultatai, apibendrinti rezultatai ir aptartos gairės ateičiai.
Zarasų švietimo centro metodininkė, karjeros konsultantė Laima Mikitienė

Visą Zarasų gimnazisčių kompoziciją galite pažiūrėti:
https://www.youtube.com/watch?v=bZZxKgrPL3I&list=UUtwJP4RU7fUV2EPVTfqz_Ew